Pendidikan adalah teras kepada kehidupan yang sejahtera dan dinamik..
Pendidikan secara tidak langsung menentukan corak serta mutu kehidupan manusia.
Pendidikan yang berkesan bakal melahirkan bangsa yang mempunyai jati diri yang
kuat dan mulia. Peranan pendidikan sangat penting dalam pembentukan generasi
muda untuk menjadi rakyat Malaysia
yang dapat menyumbangkan bakti dalam perkembangan ekonomi, sosial, kebudayaan
dan politik di Negara ini. Berdasarkan
pernyataan di atas, matlamat pendidikan Negara bolehlah dinyatakan secara
ringkas sebagai usaha untuk melahirkan warganegara yang mempunyai sahsiah yang
baik, seimbang dan sepadu dari segi intelek,rohani dan jasmani
Elemen
yang pertama adalah pendidikan suatu usaha berterusan. Definisi pendidikan
ialah suatu proses pemerolehan ilmu pengetahuan dan kemahiran serta penyerapan
nilai murni supaya menjadi insan yang berilmu pengetahuan ,bertenaga serta
mahir serta berakhlak mulia. Dalam membangunkan modal insan yang seimbang dari
pelbagai aspek, ternyata elemen ini perlu dilaksanakan dengan jayanya. Proses
pendidikan ini merupakan proses secara berterusan sepanjang hayat yang mana
bermula dari pendidikan tidak formal di rumah dalam peringkat awal kanak-kanak seterusnya
di prasekolah, disambungkan di sekolah rendah dan sekolah menengah dalam
peringkat kanak-kanak dan remaja. Tidak terhenti setakat itu, pendidikan di
Institut Pengajian Tinggi menjadi destinasi budaya ilmu seterusnya. Tidak
setakat tamat setelah menggenggam segulung ijazah, pendidikan sewajarnya
diteruskan sebagaimana sabda Nabi Muhammad s.a.w “Tuntutlah ilmu
sejak dari dalam buaian hingga ke liang lahad”. Pendidikan tidaklah terhad
dalam bentuk formal di institusi pengajian sahaja, malah pendidikan meliputi
semua termasuk pengalaman sendiri, melalui orang lain atau
dengan pembelajaran secara kendiri berbentuk ICT, secara on-line dan melalui
media massa. Rasional pendidikan sepanjang hayat adalah membolehkan kita
menghadapi dan menangani pelbagai cabaran dan pembangunan yang pesat, khasnya
perkembangan k-ekonomi dalam teknologi maklumat dan telekomunikasi. Justeru
itu, pendidikan secara berterusan ini merupakan hasrat utama Falsafah
Pendidikan Kebangsaan. Dengan perlaksanaan elemen ini, rakyat Malaysia akan menjadi bangsa yang
berilmu dan seterusnya mampu menyahut seruan kerajaan selaras matlamat Wawasan
2020. Warganegara Malaysia
akan menjadi bangsa yang bertamadun, kuat dan berjaya, memacu ekonomi negara
serta pembangunan moden yang meletakkan Malaysia setaraf negara-negara maju
di dunia. Semua ini bermula dengan memperkasakan ilmu secara berterusan.
Elemen yang seterusnya adalah memperkembang potensi individu. Mengikut
kajian, setiap individu memiliki pelbagai keupayaan, bakat dan potensi seperti
intelek, jasmani emosi dan rohani sejak lahirnya. Kebanyakan potensi adalah
terpendam dalam kendiri. Fungsi utama pendidikan ialah memperkembang dan
meningkatkan potensi individu supaya mencapai tahap cemerlang. Di dalam hasrat
Falsafah Pendidikan Kebangsaan, unsur intelek memberi tumpuan kepada ciri-ciri
daya berfikir, seperti menguasai kemahiran asas 3M, iaitu membaca, menulis dan
mengira, menguasai kemahiran asas untuk memeroleh, meningkat dan menyebarkan
ilmu, dapat berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK) dan dapat memanfaatkan
ilmu dan kemahiran untuk diri dan orang lain, termasuk kemajuan negara.
Perkembangan unsur jasmani memberi tumpuan kepada kesihatan tubuh badan
individu seperti memperkembang kepada tahap keupayaan seperti menjaga kesihatan
tubuh badan diri melakukan riadah dengan sempurna;menggunakan bakat dan
kemahiran teknikal/manipulatif dengan cekap; memanfaatkan tenaga fizikal secara
berdikari dan untuk kepentingan masyarakat dan meningkatkan daya pengeluaran
demi memberi sumbangan kepada kemajuan Negara.
Perkembangan unsur emosi memberi tumpuan kepada perasaan jiwa yang sihat
dan kuat iaitu memperoleh perasaan
tenaga dan tingkah laku yang terkawal ;memiliki perasaan kasih sayang ;memiliki
semangat kekitaan, muhibbah kerjasama dan perpaduan dan mempunyai kemahiran
menilai dan menghargai keindahan dan kesenian
Perkembangan unsur rohani memberi
tumpuan kepada sifat kejiwaan dan kebatinan iaitu mempunyai perasaan menyedari
dan mengingati adanya pencipta; mempunyai perasaan menghargai dan mensyukuri
pemberian Pencipta;mempunyai perasaan menyedar dan menginsaf terhadap
tanggungjawab; dapat memupuk dan membina disiplin kendiri dan dapat membentuk
akhlak yang mulia.
Elemen yang seterusnya adalah insan yang seimbang dan harmonis. Insan
yang seimbang dan harmonis merupakan insan yang berilmu pengetahuan , bertenaga
mahir dan berakhlak mulia mempunyai kepercayaan kepada Tuhan, mempunyai jiwa
dan fikiran yang tenteram , tubuh badan sihat dan cergas, serta kematangan
emosi sosial dan rohani telah diperkembang secara menyeluruh bersepadu dan dalam
tahap optimum
Insan yang seimbang dan harmonis
merupakan potensinya, iaitu secara inetelek, jasmani , emosi social dan rohani,
telah diperkembang secara menyeluruh bersepadu dan dalam tahap optimum.
Insan yang seimbang dan harmonis
adalah individu yang memiliki kesedaran dan keinsafan terhadap tanggungjawab
diri keluarga dan Negara. Individu ini akan sentiasa berikhtiar dan
menyelesaikan pelbagai masalah yang dihadapi dan melaksanakan tanggungjawab
sebagai anggota masyarakat yang berguna demi kemajuan diri, keluarga, bangsa dan
Negara.
Akhir-akhir ini modal insan sering diperkatakan dan diberikan penekanan
yang serius oleh Perdana Menteri Malaysia. Oleh yang demikian, siapakah modal
insan ini dan bagaimana mereka dapat menyumbang kepada kemajuan Negara. Modal
insan merupakan individu yang tidak bersifat individualistik tetapi bersifat
sebahagian daripada masyarakat Malaysia, berilmu, berkeyakinan, memiliki nilai
murni dan moral yang tinggi, beretika, berbudi pekerti, bersopan-santun,
keluarga mantap, berdisiplin, dinamik, berdaya tahan tinggi, berinovasi,
kreatif, sihat, bersemangat patriotik dan nasionalisme, adil, bersikap
progresif, cekal, berintegrasi dan berdaya saing. Inilah modal insan yang
memiliki personaliti unggul. Merekalah yang akan menentukan hala tuju negara
pada masa hadapan.
Matlamat memupuk insan yang seimbang dan harmonis boleh dicapai apabila
semua potensi yang ada pada dirinya telah dikembangkan secara selaras,
menyeluruh dan harmonis. Seorang individu yang seimbang dan harmonis adalah
manusia yang telah memiliki sahsiah yang bersepadu ,menikmati keseimbangan dan
kesejahteraan dalam jiwanya. Insan yang seimbang dan harmonis sentiasa merasa
bersyukur, bersedia menerima segala ujian dan cabaran hidup serta sentiasa
berikhtiar untuk mengatasi masalah yang dihadapi dengan fikiran yang tenang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan