Selasa, 6 November 2012

Globalisasi Pendidikan dan Cara Menanganinya


Sistem pendidikan akan berubah sejajar dengan peubahan aspek ekonomi, budaya dan politik Perubahan aspek tersebut amat hebat dan pantas. Leka dan alpa boleh menyebabkan kita terpinggir dan tersingkir. Persaingan melebihi batas kawasan kepada persekitaran sejagat dan terlalu sengit. Pendek kata prinsip dan nilai sejagat akan menentukan kejayaan sesuatu institusi, organsisasi atau negara. Oleh itu sistem pendidikan dan persekolahan dalam menghadapi gelombang perubahan alaf baru perlu berfungsi pada landasannya untuk menyumbang kepada pembangunan bangsa dan negara.

 Perubahan-perubahan yang hebat dan pantas dalam aspek pendidikan, ekonomi, budaya dan politik adalah cabaran besar yang akan dihadapi oleh rakyat Malaysia. Cabaran-cabaran pendidikan yang besar alaf baru ialah ledakan ilmu yang berbentuk global, pendidikan bertaraf dunia, penerapan budaya ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P), merapatkan jurang pendidikan, pembinaan budaya ilmu, memartabatkan profesionalisme perguruan, menghapuskan rintangan pendemokrasian pendidikan, semua itu perlu dilakukan ke arah membentuk masyarakat madani dan negara yang maju dalam konteks pendidikan . Justeru itu, agenda penting untuk membangunkan rakyat Malaysia melalui sistem pendidikan adalah berteraskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

Justeru , kita perlu mengkaji secara mendalam apakah tindakan drastik yang perlu diambil secara serius supaya globalisasi pendidikan dapat dicapai. Globalisasi bermaksud merentasi sempadan dan media. Mengikut Profesor Michael Gibbons (2003) Setiausaha Agong Persatuan Universiti Komanwel menyatakan globalisasi merupakan proses berterusan dalam perindustrian pendidikan yang telah berlaku lama dahulu. Mengikut beliau globalisasi pendidikan ialah proses perubahan untuk amalan pelaksanaan pengajaran yang berkualiti. Fungsi utama globalisasi pendidikan ialah menghasilkan sumber-sumber yang diperlukan untuk pendidikan dan pembelajaran sepanjang hayat. Ia merupakan proses berterusan untuk meningkatkan tahap kemahiran dan pengalaman individu. Justeru itu kerajaan Malaysia telah mengambil beberapa langkah positif seperti menubuhkan Multimedia Super Corridor (MSC) dan mengembangkan sekolah-sekolah bestari, mereformasikan kurikulum sekolah , serta penswastaan pendidikan tinggi dengan memberi peluang untuk penubuhan kolej-universiti di dalam negeri.
 Cabaran seterusnya adalah pendidikan bertaraf dunia. Sektor industri pendidikan di negara sedang berubah secara dinamis dan dikira akan mengalami banyak perubahan dan pembaharuan menjelang abad ke-21. Matlamat menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pendidikan (center for academic excellence) di rantau asia dan juga di peringkat antarabangsa pada abad ke 21 ini nanti memerlukan negara ini meningkatkan kecemerlangan imej dan kualiti pendidikannya ke taraf dunia atau memperolehi status ‘World Class Education’. Pendidikan bertaraf dunia menunjukkan perkembangan dan kemajuan pesat serta dinamis pendidikan negara, khususnya dari segi kualiti, kuantiti, standard, kecemerlangan dan kredentialiti yang diakui dan diterima di peringkat antarabangsa atau dunia. Dilihat dari perspektif yang luas, ‘Pendidikan Bertaraf Dunia’ bermaksud kemampuan dan pencapaian cemerlang Malaysia dalam membangunkan sektor pendidikan untuk mempelopori perubahan dan kemajuan dinamis, iaitu menekankan pembangunan tenaga manusia, kepesatan pertumbuhan ekonomi membaiki taraf dan kualiti kebajikan sosial, pemodenan dan reformasi sosial masyarakat, kecemerlangan budaya fikir dan intelektual, pembangunan teknologi dan sains, kejayaan meningkatkan kadar celik huruf yang tinggi di kalangan masyarakat. Pendidikan Bertaraf Dunia’ merupakan satu komitmen dan usaha Kementerian Pendidikan bagi memperbaiki kualiti pendidikan negara supaya ia dapat ditingkatkan kepada satu standard yang tinggi dan mampu menyaingi negara maju yang lain. Sebagai sebuah negara yang berkembang pesat dalam berbagai aspek pembangunan, sektor pendidikan perlu berkembang dan mengalami perubahan anjakan paradigma yang dapat merintiskan alaf baru dalam segala aspek. Ianya juga merupakan satu langkah penting bagi mengangkat martabat dan status Malaysia dalam dunia pendidikan di peringkat antarabangsa.
Dalam mencapai kecemerlangan pendidikan, menjadi satu cabaran pendidikan untuk mempraktikkan teknologi ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Dalam penggunaan teknologi dan perkomputeran para pendidik perlu mengambil peranan dan seharusnya mengorak langkah dan menggembleng peluang untuk melengkapkan diri berketrampilan sebagai pemimpin ilmu berasaskan teknologi serta bersedia menjurus kepada penguasaan dan penggunaan teknologi maklumat untuk pelbagai bidang dan menjadi mekanisme urusan harian. Guru hendaklah berorientasikan maklumat, iaitu bersungguh-sungguh mengejar maklumat-maklumat baru yang berkaitan dengan Pendidikan Komunikasi (ICT). Ini bukan sahaja untuk mengemaskinikan ilmu pengetahuan dan kemahiran diri sendiri tetapi juga untuk faedah pelajar-pelajar. 

      Bidang keguruan sentiasa berkembang dan berubah sejajar dengan perubahan zaman. Perkembangan global dengan teknologi telekomunikasi dan internet menuntut banyak cabaran kepada pendidik untuk mencapai misi nasional. Para guru mesti bersikap proaktif dan terangsang dengan perkembangan teknologi yang semakin canggih ini. Ilmu IT mesti terlebih dahulu dapat dikuasai oleh para pendidik sebagai golongan yang akan menyebar luaskan kepada para pelajar. Guru juga perlu melengkapkan diri dengan kemahiran terkini bagi menyempurnakan penubuhan sekolah bestari yang berteraskan penggunaan komputer sebagai satu bentuk kurikulum wawasan negara Malaysia untuk menjadikan negara maju menjelang 2020, Kerajaan membangunkan koridor raya multimedia (MSC) sebagai pusat telekomunikasi  dan penyiaran serantau dan antarabangsa. Guru juga harus memperlengkapkan diri secara global kerana dalam era teknologi maklumat  masa kini masyarakat terpaksa berdepan dengan pelbagai peralatan elektronik  dalam kehidupan harian sebagai cara hidup moden. Pembestarian sekolah seperti projek Sekolah Bestari dan SchoolNet, hendaklah dihargai oleh guru dengan menggunakan semaksima mungkin. Jangan ada di kalangan guru dan pentadbir sekolah yang berfikiran sempit dengan ‘mengunci’ segala peralatan kerana takut rosak. Situasi ini akan merugikan pelajar dan kerajaan. Guru juga tidak menjadikan alasan teknologi yang dibekalkan sebagai satu masalah kepada mereka.
Cabaran lain adalah meningkatkan profesionalisme perguruan. Menjadi satu kepentingan dan amat mustahak supaya golongan pendidik di negara ini perlu sentiasa menghidupkan motivasi diri dengan menguatkan keazaman dan sedia menghadapi cabaran-cabaran baru, disamping meningkatkan kewibawaan keilmuan mereka sebagai golongan pendidik yang dihormati dan disanjungi oleh murid, ibubapa dan masyarakat. Budaya mengajar yang masih bersifat usang, tradisional dan kurang berkesan menangani masalah asas pendidikan seperti buta huruf, buta budaya, buta ilmu adalah di antara krisis pendidikan yang mencerminkan krisis profesionalisme perguruan di negara-negara membangun khususnya di Malaysia memerlukan resolusi yang lebih radikal dilakukan. guru-guru perlu berwibawa dengan ilmu pengetahuan, mengamalkan sikap nilai dan falsafah pendidikan yang progresif, dan dapat mengembangkan profesionalisme perguruan yang idealistik untuk membangunkan generasi muda yang celik budaya, mempunyai kualiti sosial dan moral yang tinggi, bersifat futuristik dan positif untuk mencapai kemajuan dan perubahan. Peranan profesyen perguruan dalam masyarakat perlu diluaskan skopnya dan tidak hanya berada di takuk lama dengan menganggap guru hanya mengajar di sekolah. Profesyen perguruan harus berkembang dengan lebih pantas dan progresif bagi mencorakkan perkembangan individu, masyarakat dan negara. Dari satu segi yang lain, profession perguruan yang menjadi agen perubahan sosial harus menjadi penyelamat kepada krisis kemelut sosial yang dihadapi oleh masyarakat yang sedang bergelut dengan tuntutan kemajuan dan perubahan. menjadikan diri sendiri lebih berketrampilan dengan mendokong belajar seumur hidup (life long learning), belajar untuk mengubah dan belajar untuk berubah.
Menjadi hasrat yang amat besar oleh pihak kerajaan untuk mencapai semua kejayaan terutamanya dalam bidang pendidikan negara. Namun begitu, ia tidak bermakna jika hanya segelintir rakyat yang mendapat peluang itu. Seluruh rakyat Malaysia tidak kira Melayu, Cina, India, dan kaum minoriti lain perlu mendapat pendidikan sewajarnya. Masyarakat bumiputra asli atau mereka yang tinggal di pedalaman perlu diberi perhatian oleh pihak kerajaan. Ini amat perlu untuk merapatkan jurang pendidikan dan seluruh rakyat Malaysia mendapat hak mereka. Namun begitu, dengan pelbagai kemudahan yang disediakan, masih ada ibu bapa dari pedalaman yang takut untuk  menghantar anak-anak mereka ke sekolah. Pemikiran jumud ini perlu dibersihkan supaya keadaan mereka berubah dan anak-anak merekalah yang akan merubah kehidupan mereka daripada dibelenggu kemiskinan.
Perdana Menteri Malaysia,YAB Datuk Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi telah meminta rakyat supaya mencari strategi dan pelan baru bagi menghadapi alaf mendatang ini. Rakyat perlu melengkapkan diri dari segala sudut, dari ilmu pengetahuan yang berasaskan teknologi tinggi sehingga memupuk semangat kebangsaan yang unggul di dalam jiwa masing-masing. Jika rakyat tidak bersedia menghadapi perubahan dunia, negara pasti tidak akan mampu bersaing dengan negara-negara maju lain. Beliau mahukan pembangunan negara mestilah seiring dengan pembangunan rohaniah agar keseimbangan antaranya dapat memenuhi hasrat kerajaan untuk melahirkan masyarakat yang cemerlang, gemilang dan terbilang.  

Tiada ulasan: